Mr.Xprt
06-15-2008, 09:47 AM
السلام عليكم
بعد ما قلت انا خلاص هنفض للوندوز لقيتني في غابة البرامج المفتوحة
مش شايف ادامي و اول حاجه صادفتني اني عاوز اخد image
من اسطوانة عشان اشغلها على الـ Vmware
و دورت ... دورت المهم ملقتش حاجه
وبعدها لقيت الأمر
cat /dev/scd0 > /home/test.iso
ودا طبعاً على اساس أن مسار السي دي هو
/dev/scd0و المسار المراد حفظ الاسطوانة إليه
/home/test.isoمن اللي قريته عن الكود دا ان الاسطوانة هتعد تلف .. تلف .. تلف
وبعدين هتلاقي ملف الـ ISO
عندك في المسار اللي حددته بس صراحه جربت و منفعش او انا مكنتش واثق اصلاً فالحوار دا
المهم دورت فلقيت دا
http://k3b.plainblack.com/uploads/9Q/Yu/9QYumNPDblCDqOzeH5vjTQ/3d_logo.png
الرائع في إدارة الاسطوانات حرق , تكوين , ........... إلخ
بس مش عراف ليه خد وقت طوييييييييييييييييييييييي يل جداً في عمل ملف الـ ISO
يعني كان عاوز 25 دقيقه تقريباً
عن طريق الأمر Copy CD
http://farm4.static.flickr.com/3135/2582038678_323dde6294.jpg
الصورة بحكم أكبر
http://farm4.static.flickr.com/3135/2582038678_8128138a45_o.jpg
عامة انا مضطر انتظر ... مفيش حلاوة من غير نار
الموقع الرسمي للبرنامج
http://k3b.plainblack.com/download
يمكنك تحميل البرنامج من على الموقع أو عن طريق ال shell
sudo apt-get install k3b و مبروك عليك البرنامج من
Application >> Sound &video >> K3b
تحياتي
http://www.computality.com/forums/images/smilies/icon_e_smile.gif
Mr.Xprt
بعد ما قلت انا خلاص هنفض للوندوز لقيتني في غابة البرامج المفتوحة
مش شايف ادامي و اول حاجه صادفتني اني عاوز اخد image
من اسطوانة عشان اشغلها على الـ Vmware
و دورت ... دورت المهم ملقتش حاجه
وبعدها لقيت الأمر
cat /dev/scd0 > /home/test.iso
ودا طبعاً على اساس أن مسار السي دي هو
/dev/scd0و المسار المراد حفظ الاسطوانة إليه
/home/test.isoمن اللي قريته عن الكود دا ان الاسطوانة هتعد تلف .. تلف .. تلف
وبعدين هتلاقي ملف الـ ISO
عندك في المسار اللي حددته بس صراحه جربت و منفعش او انا مكنتش واثق اصلاً فالحوار دا
المهم دورت فلقيت دا
http://k3b.plainblack.com/uploads/9Q/Yu/9QYumNPDblCDqOzeH5vjTQ/3d_logo.png
الرائع في إدارة الاسطوانات حرق , تكوين , ........... إلخ
بس مش عراف ليه خد وقت طوييييييييييييييييييييييي يل جداً في عمل ملف الـ ISO
يعني كان عاوز 25 دقيقه تقريباً
عن طريق الأمر Copy CD
http://farm4.static.flickr.com/3135/2582038678_323dde6294.jpg
الصورة بحكم أكبر
http://farm4.static.flickr.com/3135/2582038678_8128138a45_o.jpg
عامة انا مضطر انتظر ... مفيش حلاوة من غير نار
الموقع الرسمي للبرنامج
http://k3b.plainblack.com/download
يمكنك تحميل البرنامج من على الموقع أو عن طريق ال shell
sudo apt-get install k3b و مبروك عليك البرنامج من
Application >> Sound &video >> K3b
تحياتي
http://www.computality.com/forums/images/smilies/icon_e_smile.gif
Mr.Xprt