المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : K3b الرائع في التعامل مع الاسطوانات


Mr.Xprt
06-15-2008, 09:47 AM
السلام عليكم

بعد ما قلت انا خلاص هنفض للوندوز لقيتني في غابة البرامج المفتوحة

مش شايف ادامي و اول حاجه صادفتني اني عاوز اخد image

من اسطوانة عشان اشغلها على الـ Vmware

و دورت ... دورت المهم ملقتش حاجه

وبعدها لقيت الأمر

cat /dev/scd0 > /home/test.iso

ودا طبعاً على اساس أن مسار السي دي هو


/dev/scd0و المسار المراد حفظ الاسطوانة إليه

/home/test.isoمن اللي قريته عن الكود دا ان الاسطوانة هتعد تلف .. تلف .. تلف

وبعدين هتلاقي ملف الـ ISO

عندك في المسار اللي حددته بس صراحه جربت و منفعش او انا مكنتش واثق اصلاً فالحوار دا

المهم دورت فلقيت دا

http://k3b.plainblack.com/uploads/9Q/Yu/9QYumNPDblCDqOzeH5vjTQ/3d_logo.png

الرائع في إدارة الاسطوانات حرق , تكوين , ........... إلخ

بس مش عراف ليه خد وقت طوييييييييييييييييييييييي يل جداً في عمل ملف الـ ISO

يعني كان عاوز 25 دقيقه تقريباً

عن طريق الأمر Copy CD
http://farm4.static.flickr.com/3135/2582038678_323dde6294.jpg

الصورة بحكم أكبر
http://farm4.static.flickr.com/3135/2582038678_8128138a45_o.jpg

عامة انا مضطر انتظر ... مفيش حلاوة من غير نار

الموقع الرسمي للبرنامج

http://k3b.plainblack.com/download

يمكنك تحميل البرنامج من على الموقع أو عن طريق ال shell


sudo apt-get install k3b و مبروك عليك البرنامج من
Application >> Sound &video >> K3b

تحياتي
http://www.computality.com/forums/images/smilies/icon_e_smile.gif
Mr.Xprt

admin
06-16-2008, 12:27 AM
Mr.Xprt


ابداع لا ينتهى

تسلم يمينك

Mr.Xprt
06-16-2008, 08:54 PM
admin

إشراف بلا حدود

:)

تحياتي

THE KING
08-08-2008, 06:37 PM
الف شكر على الموضوع ..

وفى انتظار المزيد

عبد الفتاح
08-21-2008, 10:54 AM
ايها المستر الكريم مشكوووور
اى البر نامج الحلو دة
برجاء تعربة
الى الامام
والتقدم