منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   المنتدى العام (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   §¦¦¤~ مسابقة فى المعلومات العامة ~¤¦¦§ (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=9648)

prince of alex 07-12-2009 12:58 PM

^*(صــــح)*^ يا يوسف

وسادس نقطة

**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤال :

من هو القائد العربي الذي فتح القسطنطينية ؟

الماجيك 07-12-2009 01:09 PM

محمد الفاتح

prince of alex 07-12-2009 01:25 PM

^*(صــــح)*^ يا ماجيك

واول نقطة

( بس قلنا اسمك )

**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـــ :

ما عاصمة الجزائر ؟؟؟؟

الماجيك 07-12-2009 01:46 PM

الجزائر

prince of alex 07-12-2009 10:46 PM

^*(صــــح)*^ يا ماجيك

وثاني نقطة

( بس قلنا اسمك )

**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـــ :

تفلفل الفلفال متفلفلا .....كام فاء في ذلك ؟؟

radwan 07-13-2009 01:28 AM

ياه
دى فوازير قديمة خالص
بس يلا بقى يتهيألى كانو بيقولو مفيش راءات فى كلمة ذلك

هههههه اقصد فاء
صح ولا ايه؟

prince of alex 07-13-2009 02:28 AM

^*(صــــح)*^ يا ماجيك

وثاني نقطة



**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـــ :

من مكتشف تشريح العين ؟

radwan 07-13-2009 03:32 AM

ابن الهيثم هو مكتشف تشريح طبقات العين ووظائف كل طبقة

prince of alex 07-13-2009 03:38 AM

^*(صــــح)*^ يا رضوان

وثالث نقطة


**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـــ :

اخت خالك وليست خالتك فمن هي ؟

prince of alex 07-13-2009 03:40 AM

نرقبوا النتائج الليلة يا مجكاوية

النتائج شكلها مولعة طحن

karmen 07-13-2009 06:15 AM

الاجابه والدتك(مامتك يعنى)
وخلى بالك يا أحمد انا ليه 5 نقط زى ما انت قلت

prince of alex 07-13-2009 08:07 AM

اكيد يا كارمن انا منستش بس كنت مستنيكي تشاركي بس

^*(صــــح)*^ يا كارمن

وسادس نقطة


**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـ :

ثلاثة عـبروا جسـرا ، الأول رأى الجسـر ومشى علية ، والثاني رأى الجسـر ولم يمشي علية ، والثالث لم يرى الجسـر ولم يمشي عليه . كيف حصـل ذلك ؟؟



karmen 07-13-2009 08:34 AM

بص يا أحمد
بعد تفكير عميق استغرق 7 دقايق
والله بجد ولا بحثت عنها ولا سألت حد ولا أى حاجه
هى جت فى دماغى كده
ممكن الحل يكون صح وممكن يكون غلط وتتريقوا عليه
بس هقول وأمرى الى الله
الاجابه ممكن تكون
الأم : عدت الجسر شافته ومشيت عليه
وابنها اللى شايلاه على ايديها:شاف الجسر بس ممشيش عليه
وتكون حامل:والبيبى اللى فى بطنها ولا شاف الجسر ولا عدى عليه
يا ترى صح واللا غلط

prince of alex 07-13-2009 09:53 AM

صح اكيد يا كارمن بس مش مصدقك ( مش بكدبك اكييد بس مفيش حد عرف يحلها قبل كدا في اي منتدى )

بصي طلب لو بجد كنتي دورتي عليها قولي مش عموتك ( ههه بهزر معاكي متزعليش ههه ) بس لو عرفتيها بجد يبقى انتي تمام اووووي وذكية اوي

^*(صــــح)*^ يا كارمن

سابع نقطة

**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـ :


ما هو اعرض نهر في العالم ؟

prince of alex 07-13-2009 09:57 AM

واخيرا النتائج وصلت يا جدعان :

عزت +99 ( ميدو بلاوي سابقا ) ............. 8

كارمن .......................................... 7 (فضلك شويه وتكملي يلا بسرعة اتمنالك كل خير )

يوسف ( حبيبي ) ............................. 6

جولدن مان .................................... 5

رضوان ( المشرف الجميل جدااا ) ............ 4 ( شد حيلك يا مان حاول تكمل بقا )

عمر- غانم ..................................... 3

رندا ............................................ 2

الماجيك ........................................ 2

تقوى الروح ..................................... 1

karmen 07-13-2009 10:11 AM

فعلا يا أحمد لو كنت دورت عليها كنت هقول بس فعلا انا جبتها من دماغى بجد مش بكدب
أعرض نهر فى العالم هو (نهر الأمازون فى أمريكا الجنوبيه)

prince of alex 07-13-2009 11:37 AM

والله مصدقك بس انا قلت اقوووول عشان اريح ضميري وانا اصلا كاتب فوق كدا




^*(صــــح)*^ يا كارمن

ثامن نقطة

**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـ :


ما اطول آيه في القرآن الكريم ؟

karmen 07-13-2009 11:47 AM

أنا عارفاها بس فتحت القرآن عشان أجيب بدايتها ورقمها
آية
(يأيها الذين آمنوا إذا تداينتم بدين إلى أجل مسمى..........................)
282
سورة البقرة

prince of alex 07-13-2009 12:26 PM

^*(صــــح)*^ يا كارمن

تاسع نقطة


**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـ :


كلمة مكونة من أربع أحرف الثلاث حروف في البداية إسم لمسكن للأنسان الحرفان اللي في النصف إسم لشيء يأكله الإنسان الثلاث حروف اللي في النهاية إسم لمرض ما هي الكلمة؟؟؟؟؟؟؟؟

بس متدوروش فحاجة بقا عقلكم بس

radwan 07-13-2009 12:57 PM

هممم
ممكن تكون

قبرص؟؟؟
بس القبر مش سكن للانسان
تقريبا غلط
مش عارف
سؤال صعب صدقنى

karmen 07-13-2009 03:31 PM

ممكن يكون القبر صح لكن بر دى مش أكله بياكلها الإنسان
فعلا السؤال صعب

EzAt99 07-13-2009 10:28 PM

هي قبرص يا رضوان مفيش غيرها

karmen 07-14-2009 01:12 AM

يا جماعه ازاى يعنى
بيقول الحرفين اللى فى النص اسك أكله بياكلها الانسان
ايه بر دى بقى
حد كل قبل كده حاجه اسمها بر

prince of alex 07-14-2009 01:58 AM

^*(صــــح)*^ يا رضوان ( الي جاوب الاول )

خامس نقطة


**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـ :


خد الة حاسبة واحسب ..........



بـــاص فيه 10 أشخاص
:
:












..

..

..

..
..
..
..


وصلوا عند المحطة الأولى وركب معهم 3 ركاب
..
















..


..


..


..


..
..
..
..
..
وصلوا لمحطه بعدها ونزلوا 7 ركاب
..
..




















..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
وصلوا لمحطه غيرهاا وركب 44 راكب
..





















..
..
..
..
..
..
..
..
تمشو شوي ووقفوا عن محطه ونزل رااكب يشتري ببسي وضااع ونلزا اثنين من اهله يدورونه ومارجعوا
..
























..
...
..
..
..
..
...
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
تقدموا للمحطه اللي بعدها وركب 3 ركااب
..





















..


..
..
..
..
..
..
..
..
ووصلوا للمحطه اللي بعدها وركب 14 رااكب
..


..
..
..
..

















..
..
...
..
..
وبعدين وصلوا لمحطه نزل 19 راكب
..
..
..



















...
..
..
..
وتقدموا لمحطه غيرهاا وركب 22 راكب
..
..
..


















...
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
وتقدموا للمحطه اللي عقبهاا ونزل 3 ركااب
..














..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
ووصلوا لمحطه ولقوا ابو الببسي اللي ضااع والاثنين اللي انزلوا يدورونه
..
..
















..
..
..
..
..
..
..
..
..
وصلوا لمحطه بعدها ونزل 4 ركااب
..
















..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
....
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
تقدموا بعد شوي نزل 7 ركاب
..















..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
تقدمو بضع دقايق وركب 14 رااكب
..
..
..
..
..
..















..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
...



السؤال يقووووووول
...
..













..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
















ايه اسم سوااق الباااص ؟؟؟



حبيت اعمل مقلب بس عشان اطري الوضع ............
















ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه






karmen 07-14-2009 02:10 AM

لالالالالالالالالالالالال الالالالالالالا
ده انا كان قرب يجيلى شلل وانا عماله احسب وأزود وأنقص
مااااااااااااشى يا أحمد
بس قوللى
ازاى قبرص
وايه هى الأكله

prince of alex 07-14-2009 06:14 AM

انا اقلوكم

قبرص

منزل من منازل الانسان ( القبر< اول منازل الاخرة >)

نوع من الطعام ( البر ) نوع من الحبوب مشهور جدا في السعودية < اعملوا عليه سرش في جوجل >

مرض ( البرص ) اعتقد ده معروف شوية

اما عن حكاية المرادي فانا قلت احاول اضيف حكاية فكاهية عشان اشيل التوتر الحامي بين الاعضاء اوكي

youssf_star2008 07-14-2009 06:23 AM

والدتى

radwan 07-14-2009 06:31 AM

البر هو القمح

المعجم الوجيز ص 45 العامود الاول الكلمة الثانية
(البر):حب القمح

karmen 07-14-2009 06:32 AM

هى مين دى يا يوسف
اوكى يا احمد ومنتظرين السؤال القادم

radwan 07-14-2009 06:40 AM

تقصدى أحمد مين بالظبط؟

ههههههههههه

karmen 07-14-2009 06:52 AM

ههههههههههههههههه
انتوا الاتنين واحد
بس انا مكنتش لسه شفت مشاركتك فأكيد أقصد أحمد برنس أليكس
وبعدين واضحه أوى لأن هو اللى بيسأل
ههههههههههههه

radwan 07-14-2009 07:09 AM

هههههههههه
يعنى بتقوليلى كده ملكش لازمة

prince of alex 07-14-2009 09:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة radwan (المشاركة 68527)
هههههههههه
يعنى بتقوليلى كده ملكش لازمة


لا يا باشا حد يقدر يقول كدا

**--**--**--**--**--**--**--**--**--

السؤالـ :


شيء من 3 حروف يوصلك الى كل مكان اذا حذفنا الحرف الاول اصبح شيء تقشعر منه الابدان واذا حذفنا الحرف التاني اصبح شيء يخاف منه الانسان واذا حذفنا الحرف التالت اصبح شي غالي الاثمان ؟؟؟


karmen 07-14-2009 09:44 AM

بعد محاولات عنيفه وتفكير عميق وسألت كل بنى أدم معايا فى البيت
وصلت للإجابه
بس طبعا بعد أخويا مسهلهالى
أنا قعدت أقوله شئ يوصلك
قعدت بقى اقول عربيه-موتسيكل-عجله
قاللى مش لازم تكون وسيلة مواصلات ممكن يكون قصده طريق أو حاجه زى كده
وانا سمعت كلمة طريق نطت الاجابه فى دماغى علطول

درب

prince of alex 07-14-2009 11:11 PM

معلمة كبيرة اووووووي

وبكدا تكوني فزتي المرادي في المسابقة وانتظري موضوع اعلان الفائز في قسم المناسبات

karmen 07-15-2009 12:19 AM

هههههههههههههههههه
أوكى يا أحمد اتتريأ
منتظره الاعلان

prince of alex 07-16-2009 03:39 AM

*************************
-------------------------------------

*************************

السؤال :

من الشخص الذي يتمنى ان يكون اعور ؟

youssf_star2008 07-16-2009 03:52 AM

الأعمى

THE KING 07-16-2009 03:55 AM

جميله جدا يا أحمد وتفاعل متميز جدا ..
وتم التثبيت ..

prince of alex 07-16-2009 04:05 AM

مشكوووور على المرور يا عمور يا حبيبي واتمنى مشاركتك


اجابة صحيحة

واول نقطة
*************************
-------------------------------------


*************************

السؤال :

ما هو الشيء الذي كلما زاد نقص ؟؟؟؟


الساعة الآن 10:43 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir