منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   المنتدى العام (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   مسرحيه قصيره (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=15120)

احمدينيو 12-04-2009 03:33 AM

مسرحيه قصيره
 
الفصل الاول
المشهد الاول
الابن يقوم بتغير ملابسه ويهم بالخروج
الاب : على فين يا بنى
الابن بدون اهتمام :عندى درس يا بابا
الاب : طيب يابنى عايز فلوس
الابن: اكيد طبعا هو ده سؤال تسأله
الاب فى ثقه فى ابنه : ادخل خد اللى يكفيك من جيبى ربنا يوفقك
الابن متجها الى الغرفه هو لسه الراجل ده بيدعيلى نفس الدعوه دى مفيش تجديد
يسمع الاب همهمه الابن فيقول : ربنا يخليك ويجعل يومى قبل يومك عشان لما اموت متدعيش عليا
الابن فى منتهى قله الذوق مهمهما : يعنى وانت عايش عامللى ايه يعنى
يتجه الولد الى الباب بعد ان اخذ ما يريد من مال والده
ويقول مهمهما ربنا يتقبل منك وارجع ملاقكش
يموت الاب ويعيش الولد فى بؤس بعد وفاته ويقول : يا ريتنى كنت مت قبله

المشهد الثانى

البنت :انا عندى محاضره مش هرجع قبل الساعه 12 بليل
للاسف اعطاها والديها ثقه زائده
الام : خلى بالك من نفسك يا حبيبتى
البنت : مش لايقه عليكى كلمه حبيبتى دى وبعدين انا ليا اسم
الام : ماشى يا بنتى
البنت : انا همشى من هنا قبل ما اتشل
الام : لا اله الا الله يا بنتى
البنت تغلق الباب وتتعمد عدم الرد
تذهب الى مكان ما تذهب
ثم تكتشف مصيبتها بوفاة امها فتقول ايه اللى انا عملته فى نفسى ده
ارد انا فى منتهى الغضب للاسف اهلك محترمين


المشهد الثالث

ولد صغير محروم من نعمة الوالدين اخذهم الله منه
يقرأ سطورى فيقول
دول فى نعمه وبيموتوها
فأرد انا للاسف المحروم من الام بيموت والده واللى محرومه من الاب بتموت والدتها
واللى محروم من الاتنين بيتمنى يموت الولد والبنت
ويقول
حرمنى الله من ان يكون لي والد فاعطى الوالد لمن لا يستحق
وحرمنى الله من ان يكون لي والده فاعطاها لمن لا تستحق
ولكن الله يمهل ولا يهمل

ارجو من الجميع الاستفاده من هذا الموضوع


amira abdo 12-04-2009 03:36 AM

ولكن الله يمهل ولا يهمل
بجد تسلم ايدك يابيبو موضوع بجد روعه تسلم ايدك بجد

احمدينيو 12-04-2009 03:40 AM

تسلمي ياأميرة
ربنا يخليكي

admin 12-04-2009 08:28 AM

مشكور ليك على الموضع

احمدينيو 12-05-2009 01:48 AM

تسلم يا ادمن على مرورك الجميل

karmen 12-05-2009 02:02 AM

((ولا تقل لهما أف ولا تنهرهما وقل لهما قولا كريما))
((وصاحبهما في الدنيا معروفاً))
إلا عقوق الوالدين
ربنا يخلي لكل واحد باباه ومامته ويحسن معاملتهم لأنهم نعمه لا يقدرها إلا من يحرم منها
تسلم ايدك يا أحمد عالموضوع

احمدينيو 12-05-2009 02:12 AM

تسلمي يا كارمن على مرورك المشرف

THE STAR 12-05-2009 02:24 AM

موضوعك يلمس وتر حساس جدا
هوه الوالدين ومعاملتهم في هذا الزمن
دلوقتي بجد بنشووف ان البنات والولاد
كثير منهم .. مش كلهم ..بيتصرفو
مع خوف اهلهم .. مع حبهم .. مع اهتمامهم
بطريقه عكسيه .. تخليهم يندمو بعد كده
تسلم ايدك على الموضوع الرائع
والطرح المميز

احمدينيو 12-05-2009 02:32 AM

ربنا يخليكي ياستار
تسلم ايدك انتي على المرور الروعه ده


الساعة الآن 04:36 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir