منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   الماكولات والمشروبات (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   طـــ بق حلـــ ويات شــ ـرقيه (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=20010)

lost love 03-21-2010 08:58 AM

طـــ بق حلـــ ويات شــ ـرقيه
 
طريقه عمل طبق حلويات شرقيه


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


نصف كيلو دقيق حوالى 2 كوب ونصف

نصف لتر ماء

كوب زيت

نصف معلقه صغيره ملح
نصف معلقه صغيره سكر

نصف معلقه صغيره فانيليا

زيت للتحمير
شراب ثقيل جدا

6 بيضه



[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


نضع الماء والزيت والملح والسكر على النار
بعد الغليان نضع الدقيق مره واحده
نمزج الخليط جيدا لمده حوالى نصف ساعه
نرفعه من على النار بعد ان اصبح مثل الكوره ولا يلتسق بالكزرولا

نضع العجينه فى العجان ونشغله الى ان تهدا العجينه

نضع البيض واحده واحده مع الضرب المستمر
ونضع الفانليا مع البيض

اذا لاحظنا ان العجينه نشفه نوعا نضع بيضه ذياده



نضع الجينه بكيس به بلبله

نقطع الجينه فى زيت بااااااااااااااااااااارد

نتركها تتحمر مع مراعاه التقليب عند اللزوم لكى تحمر من الوجهين

بعد ما يكون لونها ذهبيا نضعها فى شراب سميك
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

الشيف
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]lost love [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

admin 03-23-2010 06:06 AM

تسلم ايدك على هذه الطيق

lost love 03-23-2010 10:00 AM

ميرسى جدا
والحمدلله انه عجبك


الساعة الآن 03:01 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir