الموضوع
:
طـــ بق حلـــ ويات شــ ـرقيه
عرض مشاركة واحدة
#
1
03-21-2010, 08:58 AM
lost love
مشرف
تاريخ التسجيل: Dec 2009
الدولة: فــ ق ــد الأحبـــة غــربــة ..ولــم يــ ع ــد لـى بــ ع ــدهــم بــلــد
المشاركات: 3,973
طـــ بق حلـــ ويات شــ ـرقيه
طريقه عمل طبق حلويات شرقيه
نصف كيلو دقيق حوالى 2 كوب ونصف
نصف لتر ماء
كوب زيت
نصف معلقه صغيره ملح
نصف معلقه صغيره سكر
نصف معلقه صغيره فانيليا
زيت للتحمير
شراب ثقيل جدا
6 بيضه
نضع الماء والزيت والملح والسكر على النار
بعد الغليان نضع الدقيق مره واحده
نمزج الخليط جيدا لمده حوالى نصف ساعه
نرفعه من على النار بعد ان اصبح مثل الكوره ولا يلتسق بالكزرولا
نضع العجينه فى العجان ونشغله الى ان تهدا العجينه
نضع البيض واحده واحده مع الضرب المستمر
ونضع الفانليا مع البيض
اذا لاحظنا ان العجينه نشفه نوعا نضع بيضه ذياده
نضع الجينه بكيس به بلبله
نقطع الجينه فى زيت بااااااااااااااااااااارد
نتركها تتحمر مع مراعاه التقليب عند اللزوم لكى تحمر من الوجهين
بعد ما يكون لونها ذهبيا نضعها فى شراب سميك
الشيف
lost love
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين.
إضغط هنا للتسجيل
]
__________________
"...
ظـ
ل
ـم الدنـ
ي
ـا
..."
"...
الظـ
ل
ـم مالـــــي الدنـ
ي
ـا
..."
والعـدل
مالوش
مكــــان
الـ
ن
ـاس كلهــــا خايـ
ن
ـة
والانســان
مبقاش
إنســان
ظـ
ل
ـم النــاس للـ
ن
ــاس
عـــــدى
حدوده
خــلاص
لابقـى
فيه
إخـــــــلاص
"
ولا بقـ
ـــ
ـى
فيه
أمـ
ــــ
ـان
"
[-O<=(([-O<
lost love
مشاهدة ملفه الشخصي
إرسال رسالة خاصة إلى lost love
البحث عن كل مشاركات lost love