منتديات كيو ون q8-one  

العودة   منتديات كيو ون q8-one > ۝ المنتـدى الــعـــام ۝ > المنتدى العام

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 03-07-2010, 08:42 AM
الصورة الرمزية manolly
manolly manolly غير متواجد حالياً
مشرفه العاب الماجيك
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
الدولة: manolly world
المشاركات: 4,675
افتراضي تفتكروا ليه نسي الفوطة!!!!!

طبعا كلنا عارفين حكاية الدكتور اللى نسي الفوطة في بطن مريض
اسيبه هو يحكيلكم حكايته بنفسه


ناس واقفة بتتريأ ومبسوطة ......... وناس تانية بتستغرب ومنقوطة!
ليه الدكتور نسي الفوطة
وهو يا عيني كان واقف ............ ووشه أحمر ولا القوطة
و قال يا جــماعة سامحوني ............ وقبل ما تيـــــجوا تلوموني
تعالــــوا أحكيلكوا أنا حكايتي ............. وبعديها إبقوا حــــاكموني
سنــــين فـاتت في ثانــــوية .............. كفاح دامي وعــرق ودموع
وبعد المعركـــــة الحــــامية............ قدرت انجح واجيب مجموع
أخيرًا حلمنــــــــــا اتحقق ............ هخش الطـــــب وادكــــتر
رســـــالة جميلة ومعــاها ......... مقام عالي وفلوس أكـــــــتر
وجاتلي بطاقة الترشيـــح... فيها الطب اللي بحــــــلم بيه
بتاع البوسته جابهــــالي .... وخدله حلاوة عشــــرة جنيه

في أول يوم لــبست جديد .......... وشلت البالطو رحـت لاقيت
زمايلي اتحـشروا في مدرج........... عامل ولا عــــلبة الكبريت
ولكــن برضه مايئستش

دخل دكتور قعد يشــــــــــرح ..... كلام كــــان صعب ولاتيني
وانا متنـــح ومـــش فــــــاهم ...... لاقيت النــــــــوم غلب عيني
ولكــن برضه مايئستش

و قلت مادام ضــــاع النظري .......... هظبّــــــــط نفسي في العملي
جريت عـالمشـــرحه بسرعة ........ لكن كالـــــــــعاده خاب أملي
دخلـــــت لاقـــيت 200واحد ... بيتخــــــــانقم على الجـثـة
وناس واقـــــــــفة من الزحمة ... على كتافـي ومـــش حاسة
ولكــن برضه مايئستش

وطبــــعًا حسّوا بظــــروفنا ........... وحطّولنا امتــــــحان فوازيــر
وكل أما آجي أحــل ســؤال........ أقف أدامــــــه زي الــــــزير
ولكــن برضه مايئستش

وجينا في لجنة الشـــــــــفوي... وكان أدّامي واد كــــــــــوسه
خد الfull mark مـ الدكتور.. وخد فوقهـم كــمان بوسه
ولكــن برضه مايئستش

دخلت انا قام مكـــشرلي ... كإن أنــا مش hu*** race
سألني سؤال ماردّيتشي.. وقاللي أخرج ياhopless case
ولكــن برضه ما يئستش

سنه بتمشــي وســــنه بتيجي ... مقـــالـــب بعـــدها مقــــــالب
زمايلي إتعينوا و قبـــــــضوا ... وأنا شايـــــل لـــــــقب طالب
ولكــن برضه مايئستش

كبـــرنا شـــويه وقــــالولنا... خلاص دلوقتي شوفوا حالات
و رحنــا نشوف وكالعاده... دا كله بيطلع إشتــــــــــغالات
ولكــن برضه مايئستش

بشوف الشاب من ســني... واقـــــــف ويّا الصحاب مرتاح
و لــو عديـــــت أنا يقولــوا... راح الدحّـــاح، جه الدحّاح
ولكــن برضه مايئستش

لحد ماخلصم السبـــــعة ... وقلت خلاص هروق وهعيش
و قبل ما أفوق من الصــدمه... خدوني عشان أخـش الجيش
ولكــن برضه مايئستش

وقعت هناك في إيــد ظابط ... ظغرلي وقال يا بســـــكوته
أحب أبـــــشرك إنـــــك ... معــــايا هتطـــــــفح الكوته
ولكــن برضه مايئستش

خلاص السبعة بقوا عشرة... ولسه أنا ماشي جنــب الحيط
و بان السن علـــــى وشي ... و شعري إبيـّض وإصلعيت
ولكــن برضه مايئستش


__________________


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 03-07-2010, 09:35 AM
follow me follow me غير متواجد حالياً
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الدولة: EgYpT
المشاركات: 132
إرسال رسالة عبر MSN إلى follow me إرسال رسالة عبر Yahoo إلى follow me
زيـــــــزو

انا معاكى طبعاّ فى الفيلمـ المعروف ده بالنسبه لطلبه الطب
بحس ان قطر الدنيا بيفوتهمـ .. يمكن قصدى ع اللى نفسهم يعيشوا حياتهم
مبيعرفوش خالص و قتهم مليااااان ع الاّخرو بعد ذل 7 سنين يتاخد 3 سنين ع الجيش
و ده عشان بيستفيدوا من التخصصات و زيهم برضه اللى فى هندسه
طبعاّ لو حد فى تجاره او اّداب او حقوق بيكون اتجوز و يمكن خلف و طبعاّ فى اللى ربنا كرمه ولقى شغل و فى اللى لسه مش لاقى
مش بقلل من أى حد لأن محدش اقل من حد ولا حد اعلى من حد .. كل المجالات مكمله لبعضها و عشان كده مينفعش الناس كلها تبقى دكاتره او مهندسين



طب نعمل و النتيجه ايه ..

ياترى العمل اننا نسكت و نتأقلمـ
و ياترى النتيجه هى ضحيه ملهاش اى ذنب


؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


شكراّ يا MaNollY
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 03-07-2010, 09:40 AM
الصورة الرمزية manolly
manolly manolly غير متواجد حالياً
مشرفه العاب الماجيك
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
الدولة: manolly world
المشاركات: 4,675
افتراضي

لا طبعا مش هنستسلم لحد ما نلاقى ضحايا
بس يرألإوا بحال الطلبة شوية
اكيد مش هيقللوا المناهج
بس متبقاش مكثفة اوى كدة
يعنى يدرسوا 5 اضعاف مناهج الكليات العادية في نفس الوقت ونفس مدة الترم والامتحانات
لازم يبقى ليهم وضع خاص في الترمات والمناهج عندهم

بجد ليهم الجنة عاللى بيشوفوه



ميرسي لمرورك
__________________


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 03-08-2010, 05:07 AM
احمدينيو احمدينيو غير متواجد حالياً
 
تاريخ التسجيل: Jul 2009
المشاركات: 278
افتراضي

معاكي حق يا مانوللي
بس لو على العمر اللي بيضيع
يبقى اللي عايشين في اوروبا حقهم يسيبو الطب احسن
الطب برا 10 سنين
بس هي مش مسأله عمر
هي مسألة ضمير دا رأيي

بس توبيك جميل اوي يا مانوللي تسلم ايدك بجد
__________________
[SIGPIC][/SIGPIC]
الدنيا ياحبي مدرسة
وسنين عمرنا حصص
الالم منهج ندرسه
والفرح فيها فرص

التعديل الأخير تم بواسطة احمدينيو ; 03-08-2010 الساعة 05:10 AM
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 03-09-2010, 05:39 AM
الصورة الرمزية manolly
manolly manolly غير متواجد حالياً
مشرفه العاب الماجيك
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
الدولة: manolly world
المشاركات: 4,675
افتراضي

فعلا يا احمد
لو قعدت اذاكر 10 سنين بس اتخرج وانا تمام اوى واعرف اؤدى عملى بضمير يبقى تهون ال 10 سنين
لكن ادرس كل ده في سنين قليلة ونلاقى ضحايا
يبقى ده مش علم

ميرسي احمد لمرورك
__________________


رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
الفوطة!!!!!, تفتكروا


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
تفتكروا ايه معنى.........؟ manolly المنتدى العام 11 03-07-2010 06:42 AM
تفتكروا ايه ده ههههههههههههه؟ amira abdo اضحك من قلبك 18 02-10-2010 10:22 AM
تفتكروا ايه السبب وليه؟؟!!! karmen الابداعات الفنيه للاعضاء 2 09-15-2009 08:20 AM
الشاب المتتامر...تفتكروا عامل ازاى؟؟؟؟؟؟ manolly سلة المحذوفات 5 04-12-2009 09:31 PM


الساعة الآن 10:35 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir