منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   المنتدى العام (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   بتغيظك يا فاشل؟ .. طب يا فاشل يا فاشل .. يا فاااااااااااااااااااااااا ااشل !!! (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=15005)

manolly 12-02-2009 05:12 AM

بتغيظك يا فاشل؟ .. طب يا فاشل يا فاشل .. يا فاااااااااااااااااااااااا ااشل !!!
 
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

هناك حكمة صينية تقول
(القرار السليم ياتى بعد الخبرة التى تاتى من القرار السىء)

عندى ليك وليكى كلمتين يارب يفدكوا اوك

ليس من المهم كم من المرات فشلت فى الماضى او كم من المرات توقعت ولكن المهم هو التصرف الان من اى عمل فشل من الماضى
سواء كانت .....صداقة فشلت او حب فشل او حتى عمل

فالماضى هو الكنز الذى يحتوى على الحكمة والقوة فيجب ان تتعلم من اى فشل مررت بة ولا تجعلة كاللوحة التى كتب عليها((قف))
فابدا التصرف من اليوم مهما كان كلام الناس او مهما كانت افعالهم
....وعليك ان تعطى اهتماما اقل لما يقولونة واهتماما اكتر لتحقيق احلامك.....

فعليك ان تجمع حماسك وتتصرف الان ولتحقيق ذللك يجب عليك ان تخطط....قد فشل اناس كثيرون لانهم لم يضعوا خطة لمستقبلهم ولتحقيق هدفهم
وكما قال المولف كتاب فلسفة الانضباط
(التصرف بدون خطة هو سبب كل فشل)
وقد قال الدكتور روبرت سكولر
(لن تنجح ابدا اذا لم تبدا ادبا ولا تجعل اى مشكلة تكون حجة لعدم التصرف.فبع العاصفة تطلع الشمس...والاشراق ياتى دائما بع الظلام ..والشتاء يتحول لصيف..)

واليك هذة الطريقة للوصول الى التنفيذ وتحقيق احلامك ..............
1- اكتب ثلاثة اهداف تريد تحقيقها
2- ضع خطة لكل واحدة من هذة الاهداف
3-كون احساسا بالضرورة والسرعة
4- ابدا حالافى التنفيذ
5- اكد لنفسك يوميا انك قادر على تحقيق احلامك واهدافك
6- تصرف وكانك نجحت فعلا
7-لا تقارن نفسك باى شخص اخر

وتذكر دائما................
عش كل لحظة كانها اخر لحظة بحياتك
عش بالايمان ,عش بالامل
عش بالحب ,عش بالكفاح
وقدر قيم الحياااااااااااااة


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

admin 12-02-2009 08:53 AM

عش كل لحظة كانها اخر لحظة بحياتك
عش بالايمان ,عش بالامل
عش بالحب ,عش بالكفاح
وقدر قيم الحياااااااااااااة

THE STAR 12-03-2009 06:52 AM

عجبتني قوي الحكمه الصينيه
لانها بتقول بكل بساطه
ان الفشل
اول خطوه في سلم النجااح
مش مهم اننا فشلنا مره المهم نتعلم
من الفشل ده وندرس خطواتنا بدقه
ونشوف اسباب الفشل ايه ونتفاداها
والامل هوه سبيل الانسان للتفوق
تحياتي

amira abdo 12-03-2009 06:58 AM

وتذكر دائما................
عش كل لحظة كانها اخر لحظة بحياتك
عش بالايمان ,عش بالامل
عش بالحب ,عش بالكفاح
وقدر قيم الحياااااااااااااة
ميرسي يا ميمو بجد ع التوبيك التحفه ده تسلم ايدك ياعسل

manolly 12-03-2009 07:57 AM

ميرسي ليكم عالمرور اسامة وستار واميرة

احمدينيو 12-03-2009 09:06 AM

تسلم ايدك بجد توبيك روووووعه

صانع الخيال 12-04-2009 10:00 AM

فالماضى هو الكنز الذى يحتوى على الحكمة والقوة فيجب ان تتعلم من اى فشل مررت بة ولا تجعلة كاللوحة التى كتب عليها((قف))
فابدا التصرف من اليوم مهما كان كلام الناس او مهما كانت افعالهم

....وعليك ان تعطى اهتماما اقل لما يقولونة واهتماما اكتر لتحقيق احلامك

هايلة جدا جدا مانوللى

karmen 12-05-2009 01:32 AM

فعليك ان تجمع حماسك وتتصرف الان ولتحقيق ذللك يجب عليك ان تخطط....قد فشل اناس كثيرون لانهم لم يضعوا خطة لمستقبلهم ولتحقيق هدفهم
وكما قال المولف كتاب فلسفة الانضباط

(التصرف بدون خطة هو سبب كل فشل)


طب يا ستي
ومنكم نستفيد
هقعد دلوقتي أحط خطه للمذاكره الشهر ده
عشان خلاص الامتحانات عالأبواب
تسلم ايديك يا مانوللي

manolly 03-07-2010 07:51 AM

ميرسي صانع الخيال عالمرور


انتى يا سارة تعملى خطة للمذاكرة
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههه
فاكرة ايام ما بنذاكر مع بعض
احسن خطة والله وبرنامج رائع
مذاكرة ربع ساعة وراحة ساعتين


الساعة الآن 07:55 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir