منتديات كيو ون q8-one  

العودة   منتديات كيو ون q8-one > ۝ المنتـدى الــعـــام ۝ > المنتدى العام

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 12-02-2009, 05:35 AM
الصورة الرمزية manolly
manolly manolly غير متواجد حالياً
مشرفه العاب الماجيك
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
الدولة: manolly world
المشاركات: 4,675
افتراضي الطــــــبق .... و .... النملــــة




الطــــــبق .... و .... النملــــة




قالت لى : هات طبق كبير ...

قلت لها : حاضر ..


و رحت جبت الطبق و جيت

و دلوقتى حط النملة دى فيه

حطيتها

راقبها كويس بئا و شوف هتعمل ايه !!

راقبتها شوية .. فى الأول وقفت كدا حبة تتفحص المكان حواليها

و بعدين بدأت تتجول فى أنحاء الطبق

حط لها حباية الرز دى كدا ...

حطيتها قريب منها ... بدأت تدور حواليها كدا شوية ، و بعدين طلعت عليها و نزلت ،

و بعديت قعدت تحاول تشيلها لحد ما شالتها ..


ياه .. قوية النملة دى ، سبحانك يارب ...

طب امل الطبق كدا بالمية ...

ليه؟؟

املاه بس ..


مليته بالمية ، ووقفت اراقب النملة وهى يا عينى بتصارع المية فى الطبق ..

حرام بئا كفاية كدا ... مش نشيلها؟؟

براحتك .. الطبق طبقك ، و النملة تحت إيدك ..


طبعا بسرعة انقذت النملة المسكينة من هذا البحر السحيق بالنسبالها ..

و فرغت الطبق من المية و نشفته و حطيت فيه كام حباية رز ، و سيبتها تلعب ... : )


قعدت على الكرسى قصادها و قلت لها : فهمت إنتى عاوزة تقوليلى ايه !!..

ابتسمت و قالت لى : طب قول ..

قلت لها : عاوزانى أعرف النملة أد ايه قوية الارادة رغم ضعفها ،

و إنها بتتحمل و تقاوم .. و لما مليت الطبق مية .. كنتى عاوزة تورينى إزاى هى جاهدت لحد مانا انقذتها ..

يعنى عاوزانى ابئا قوي الارادة و مايأسش ... صح؟؟

اتسعت ابتسامتها وقالت لى : حلو المعنى دا .. بس مش هو بالظبط اللى كنت عاوزة اوصلهولك ..

استغربت و قلت لها : أمال تقصدى ايه؟؟

سرحت شوية كدا ،و بعدين قالت لى : هى النملة بالنسبة لك ايه؟؟.. قيمتها عندك يعنى؟؟

قلت لها : النملة ؟؟ .. و لا شئ ، دا أنا فى ثانية واحدة أقضى عليها ..

طب ليه أنقذتها لما كانت هتموت ؟؟؟

لا ، حرام... دى ضعيفة بردوا .. استقوى عليها يعنى؟؟؟

طب و الطبق ؟؟ بالنسبالك ايه؟؟

الطبق؟؟... طبق!!.. يعنى ايه يعنى؟؟

طب و الطبق بالنسبة لها؟؟؟

لاااااااااااااا .. دا مملكة بحالها .. هههههههههههه

قالت لى : اللى كنت عاوزة أوصلهولك يا حبيبى إنك تعرف قدرة ربنا علينا ،

دا مثل – ولله المثل الأعلى – إحنا عند ربنا أقل بكتير أوى من النملة دى ،

و الكرة الارضية بحالها أقل من الطبق دا ، و رزقنا فيها أقل بكتييييييير أوى من

حباية الرز اللى أنت حطتها لها ...

تأمل قدرته وهو خالقنا ،و خالق النملة اللى بالنسبة لك و لا شئ ،

و هناك ماهو أقل من النملة بكتيييييييييييير ...


بصراحة ذهلت .. ماعرفتش اقولها ايه ، يااااااااااااااه اد ايه باسمع

بس اول مرة أستوعب كدا ...

طب ليه خلتينى أحط مية فى الطيق و النملة كانت هتموت؟؟؟

ابتسمت و قالت لى : انت حطيت مية أد ايه؟؟

اممممممممم .. يعنى ، حبة صغيرين .

طب و بالنسبالها ، كانت المية دى أد ايه ؟؟

ياااااه ..بحر ، و للا محيط حتى ...

و هكذا المصائب و الاهوال فى حياتنا .. دايما بنشوفها الطامة الكبرى ،

بينما هى عند ربنا و لا شئ ... اطلاقا .

طب ليه سبتينى أختار ؟؟؟

الله بيده الأمر ... إن شاء أنقذنا مما نعانيه ، و إن شاء أغرقنا فيه ،

و فى كلا الامرين .. لن ننفعه أو نضره بشئ ..

ياااااااااااااااااااه .. بجد مش عارف أقول ايه ؟؟!!!.

بجد ... سبحانك يارب .

و أنت بفطرتك أنقذتيها ، والله أرحم منك .. خاصة بعباده المؤمنين الذى أخلصوا له كما أراد منهم ،

دايما معاهم و مش بيسيبهم يغرقوا .. ابدا .. و ينقذهم من المحن و الابتلاءات دى ..

طب ليه أصلا يبتليهم ؟؟ .. مش بتقولى انهم أخلصوا له كما أراد ؟؟؟

ضحكت و قالت : " أحسب الناس أن يُتركوا أن يقولوا آمنا و هم لا يفتنون " ..لازم ربنا يشوف مننا حسن توكلنا عليه ،

و الالتجاء فقط اليه ..

افترض جدلا .. جدلا يعنى .. النملة دى كان بتتكلم ، و كمان لها ايدين و رجلين و بتتحرك زينا كدا ..

و بعدين لما أنتى حطتها فى المية ، قامت قايلة هو انا يهمنى و قامت جايبة عوامة و عامت .. هتعمل ايه ؟؟

و لا حاجة .. خلاص بئا ماهى معاها العوامة تتصرف ... : )

طب لو قالت لك ساعدنى بالله عليك ، و جابت العوامة و حاولت تعوم ؟؟؟

لاااااااااا .. دا أنا أشيلها فى ساعتها من المية أصلا ..

اممممممممم .. طب لو جنبها العوامة و سابتها ..و قعدت تحلف عليك تنقذها ؟؟

لا بردوا .. ما تتصرف .. ماهى جنبها العوامة ...

و لله المثل الأعلى ... احنا فى كل مشاكلنا تلت أقسام ، قسم منا بيقول ربنا قالنا خدوا بالأسباب ،

لكن من جوا معتمدين عليها ، لو معانا العوامة نفرح ، ولو مش معانا نسيب نفسنا تغرق ..

عشان كدا ربنا بيوكلنا للاسباب اللى احنا متعلقين بيها دى ... نتصرف بئا ..

و قسم مننا فاهم إن التوكل على ربنا يعنى اننا نحلف عليه و ندعيه ، و نسيب العوامة اصلها مالهاش لازمة

دا ربنا كبير و عظيم ، و ينقذنا من غير العوامة ..

و دا بردوا غلط ..لأن ربنا اعطانا أسباب و قالنا خدوا بيها ..

لكن لو فعلا نقول يارب خليك معانا .. و ناخد بالاسباب بدون ما نتعلق بيها .. ربنا بيخرجنا من كل مشاكلنا ،

صح؟؟؟

صحححححححححححح ... سبحان الله ، والله اول مرة افهم كدا ، و استشعر كدا ... ايه داااااااا !!!...

بس أنت مش ملاحظ حاجة؟؟

ايه؟؟

إنت عملت ايه بعد ما انقذت النملة ؟؟؟

عملت ايه ؟؟... ماعملتش حاجة ..

لاء ... عملت ..

اممممممممممممممممم ... اه ، قصدك يعنى نضفت الطبق و حطيت لها رز؟؟؟

ضحكت و قالت : انت عملتها بعفوية .. بس هو دا فعلا اللى بيحصل ،

بعد الكرب الكبير ، و الاحزان الكتير اللى فى حياتنا ... بنشوف كرم ربنا علينا ،

و اد ايه هو لطيف بينا ...

ياااااااااااااااااااه .. بجد أول مرة أحس كدا ، لا بجد احساس فظيييييييييييييييييييييع

ايه داااااااا ... سبحانك يارب !!!...

.................................................. .
__________________


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 12-02-2009, 05:43 AM
amira abdo amira abdo غير متواجد حالياً
 
تاريخ التسجيل: Aug 2009
الدولة: hoffentlich in Deutschand
المشاركات: 4,016
افتراضي

الله يا ميمو ايه ده قصه تحفه بجد فظييييييييييييييييييييييي يعه جامده جدا سبحان الله تسلم ايدك ياقمر
__________________



افضل 15 مشارك

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


انا ليه ساكته عليه
انا ليه سايباه يتقرب مني
ضعيفه قصاد عنيه
مع اني انا مش كده وده جنني
كل اللي يقول عليه
بقي حلو علي قلبي ليه
سلمت خلاص باينلي
يظهر ده اللي اسمه ايه
انا طول الوقت مكسوفه
اجي اتكلم بتغلبط ليه
مخبيه اني ملهوفه
مينفعش ارمي نفسي عليه
بجد بجد مش عارفه ايه ده اللي انا فيه
انا ليه بالي طويل
وياه مش قادرة استني ثواني
وعرفت سهر الليل
وبقيت اسهراسمع ف اغاني
من يومي مشغوله بيه
ف نومي محلمش الا بيه
سلمت خلاص باينلي
يظهر ده اللي اسمه ايه
انا طول الوقت مكسوفه
اجي اتكلم بتغلبط ليه
مخبيه اني ملهوفه
مينفعش ارمي نفسي عليه
بجد بجد مش عارفه ايه ده اللي انا فيه

انا ليه ساكته عليه
انا ليه سايباه يتقرب مني
ضعيفه قصاد عنيه
مع اني انا مش كده
وده جنني
كل اللي يقول عليه
بقي حلو علي قلبي ليه
سلمت خلاص باينلي
يظهر ده اللي اسمه ايه
:a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130):

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 12-02-2009, 08:59 AM
الصورة الرمزية admin
admin admin غير متواجد حالياً
TO BE OR NOT TO BE
 
تاريخ التسجيل: Feb 2008
الدولة: عايش على النت
المشاركات: 31,162
افتراضي

والله فى خلقه شئوت


مشكور ميميو
__________________
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 12-02-2009, 10:13 AM
golden man golden man غير متواجد حالياً
رئيس فريق التنشيط
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
الدولة: مصر
المشاركات: 5,278
افتراضي

تأمل قدرته وهو خالقنا ،و خالق النملة اللى بالنسبة لك و لا شئ ،

و هناك ماهو أقل من النملة بكتيييييييييييير

واذا قال للشيء كن فيكون
سبحانه ج شانه على كل شيء قدير
اللهم الطف بنا
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 12-03-2009, 06:59 AM
THE STAR THE STAR غير متواجد حالياً
 
تاريخ التسجيل: Dec 2009
الدولة: EGYPT
المشاركات: 580
افتراضي

قصه جميله جدا
والمعنى من وراها اجمل
بجد عرض مميز
وطرح رائع
تسلم الايادي
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 12-03-2009, 07:56 AM
الصورة الرمزية manolly
manolly manolly غير متواجد حالياً
مشرفه العاب الماجيك
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
الدولة: manolly world
المشاركات: 4,675
افتراضي

ميرسي ليكوا ولمشاركتكم الجميلة
__________________


رد مع اقتباس
  #7  
قديم 12-05-2009, 03:04 AM
karmen karmen غير متواجد حالياً
مراقبه القسم العام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
الدولة: دايخه في دنيا بايخه
المشاركات: 15,237
افتراضي

موضوع رااااااااائع يا مانوللى
فعلا سبحان الله
ولله الأمر من قبل ومن بعد
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 03-07-2010, 07:53 AM
الصورة الرمزية manolly
manolly manolly غير متواجد حالياً
مشرفه العاب الماجيك
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
الدولة: manolly world
المشاركات: 4,675
افتراضي

ميرسي كارمن عالمرور
__________________


رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
...., النملــــة, الطــــــبق


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 04:00 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir